The Declining Winter / Lost songs
[autoproduction]

the declining winter lost songsEnglish version below.

Seuls ceux qui ont déjà succombé à la musique de The Declining Winter, à ces compositions en apesanteur portées par un souffle mélancolique profond peuvent comprendre l’émotion qu’on ressent lorsque tient entre nos mains l’un des trente exemplaires de Lost Songs. Oh certes, l’objet est, à l’image de son auteur, fort modeste : un CD gravé inséré dans une pochette cartonnée sur laquelle est collée une photo énigmatique (une version cassette désormais introuvable existe également). Mais si ce disque parait aussi précieux aux yeux du fan transi, c’est que cette compilation regroupe quinze compositions inédites de Richard Adams. Rien que pour cela, pour ces mélodies qui gonflent le cœur et étreignent la gorge, pour la proximité et la sensibilité qui se dégagent de ces chansons galvanisantes, Lost Songs est l’un de ces disques qu’on chérira presque autant que les deux albums de l’ex-Hood. C’est de surcroît l’occasion de mesurer, s’il était encore nécessaire, l’ampleur du talent de Richard Adams qui se révèle de façon éclatante dans le plus grand dénuement, sans retouche ni artifice de production. On imagine volontiers les sessions d’enregistrement en solitaire tard dans la nuit, ou celles avec les fidèles compagnons de route, dans la promiscuité d’un home studio par un morne dimanche après-midi dans les brumes du Yorkshire. Sur certaines chansons, une rythmique électronique tient lieu de batterie ce qui rend l’ambiance oppressante et distille une tension palpable lorsque des bleeps blafards répondent à des cordes insistantes. Plus loin, au contraire, cette pulsation réchauffe l’atmosphère et Ruined Landscape Days lorgne même vers une électronica à la Styrofoam. Parmi ces quinze pièces, The Declining Winter livre comme à l’accoutumée des pièces magistrales, comme Kentmere (qui aurait pu tout aussi bien figurer sur un album de Memory Drawings, autre projet auquel il collabore) ou le fantomatique The Dismal Endless Gray. Plus qu’un recueil mal fagoté sur lequel pourrait s’apitoyer les fans, ces confidences et rêveries tout personnelles réconfortent et donnent la force de relever la tête pour porter le regard sur la ligne d’horizon.


Only those who have already given in to The Declining Winter‘s floating and melancholic compositions can grasp the emotion provided by the acquisition of one of the thirty copies of Lost Songs. Of course, when you hold the object in your hands, it does not seem to amount to much. It is humble, like its creator, a burnt CD inside a cardboard sleeve with a mysterious photograph glued on it (a tape version was also released, but it is nowhere to be found now). But, more than the object, what really makes this record so precious for the ecstatic fan is its contents: a collection of fifteen unreleased songs by Richard Adams, in which heartrending melodies and galvanizing tunes bring us a little closer to the intimate sensitivity of the former Hood member. Lost Songs will thus be cherished as much as Adams’ two previous albums, as it gives us the opportunity to assess the breadth of the man’s bare talent without any of the usual production tricks and alterations so commonly found in less sincere and personal releases.

The result is, on its own terms, quite sparkling. It is actually easy to picture Adams recording songs on his own during late night sessions, or with fellow travelers in the narrow space of a home studio as the fog of a dismal Sunday afternoon lingers somewhere outside over the Yorkshire hills. In some tracks, an electronic rhythm creates a harrowing atmosphere, distilling a palpable tension as gloomy bleeps respond to an emphatic string section. Further away, this sort of pulse warms things up, however, like when “Ruined Landscape Days” borrows elements from a Styrofoam-type of electronica. Among the fifteen tunes, The Declining Winter also delivers masterful moments, as in “Kentmere”–which wouldn’t have felt strange in a The Memory Drawings release, one of Richard Adams’ other projects–or in the spectral track “The Dismal Endless Gray”.

Dark and lighter tracks thus complete each other, and lead us to a surprisingly cohesive experience. Cohesive because the daydreaming and personal confessions of Lost Songs are more than a motley assortment of tunes which fans could simply lament over; they are on the contrary soothing enough to give us the strength to raise our head, at last, and watch the horizon, somewhere beyond the mist…

Tracklist
1. The Lamp Wept Yellow
2. You Will Never Learn
3. The Chills
4. East Lancs Highway
5. Without
6. Kentmere
7. Crooked Row
8. Ruined Landscape Days
9. The Distant Line is Alright
10. North West Review
11. Narrow World Revisited
12. The Dismal Endless Gray
13. Alkincoats Park
14. A Terraced House and Melancholy
15. The Common Wide
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