Si la renommée et la reconnaissance dont jouit The Notwist ne font plus aucun doute, la parution de The Messier Objects laisse quand même circonspect. Quelques mois après le fort attendu et acclamé album, Close To The Glass, qui devrait figurer dans nombre de palmarès de fin d’année, le trio allemand joue les prolongations avec une compilation réunissant de courts instrumentaux jusqu’alors inédits. Cette initiative, qui parait sur Alien Transistor comme toutes leurs productions marginales, est l’occasion d’entendre des travaux commandés à The Notwist pour le théâtre, le cinéma ou la radio. Les quatorze premiers « objets », simplement affublés d’un numéro, défilent sans qu’on y trouve grand intérêt même si ces saynètes de moins de deux minutes auraient pu servir de base à de véritables morceaux (l’objet 8 en particulier). Des boucles synthétiques, des amorces rythmiques, des samples et des bruitages, des ambiances anxiogènes, l’esquisse d’une valse, un marimba façon salsa, un clin d’œil à Morricone, mais bien peu de mélodies et tout juste de quoi s’amuser à personnaliser la sonnerie de son téléphone. Malgré tout le talent des frères Acher et de leur compère Martin Gretschmann, on se demande quelle est la pertinence de publier un tel disque. Et puis arrive enfin Das Spiel Ist Aus, seule plage à se démarquer de cet ensemble plombé par une sensation frustrante d’inachèvement, tant par sa durée (plus de douze minutes) que par sa teneur. Mixé par Opal, cet essai pour la radio Allemande est un long mantra sur lequel flottent les chants fantomatiques de Doseone et Jordan Dalrymple, du collectif Anticon. Là, The Notwist démontre toute sa science de la répétition pour mener l’auditeur dans un état de transe extatique. Et lorsque la boucle mélodique finit par être surpassée par une nappe parasitée, on a complètement lâché prise avec l’environnement domestique.
A l’heure du bilan, les dix-sept plages en forme d’intermèdes ne présentent donc d’autre intérêt que de laisser entrevoir comment avance l’un des groupes les plus importants de son époque. A cet égard, The Messier Objects aurait pu servir de documentaire bonifiant la future réédition probable de Close To The Glass. Quant à cette démonstration géniale qu’est Das Spiel Ist Aus, elle aurait méritée de figurer sur un EP qu’on aurait plus volontiers écouté que cette compilation qui risque d’être vite archivée.
The Notwist have enjoyed a fair amount of fame and recognition so far, and while they surely deserved all the praise one still has the right to feel a little dumbfounded by the release of The Messier Objects a few months after the German outfit put out Close To The Glass. True, there were high expectations for the latter album, which held its promises and delivered the expected goods, hence its presence in the top ten or top twenty releases of 2014. The Messier Objects, a collection of short instrumental tracks that have never seen the light of day up to now, is however a very different animal.
Released on Alien Transistor, like some of their other minor releases, the record documents soundtracks The Notwist worked on for theatre, film or radio shows. The first fourteen “objects”, marked with a number, pass before our ears and fail to stir any genuine interest, even if those miniature pieces—none lasting more than two minutes—could have paved the way to proper songs if sufficiently developed (particularly Object n°8). Here are synthetic loops, rhythmical hooks, samples and sound effects, some anxiety-ridden passages, the sketch of a waltz, a salsa dance on a marimba, a wink to Ennio Morricone… In other words, there is maybe enough ‘stuff’ to add a few personalized ringtones to your phone, but the record is also cruelly lacking in melodies, jeopardizing the relevance of the whole project in spite of the undeniable talent of the Acher brothers and their partner Martin Gretschman,
At last, Das Spiel Ist Aus turns up, the only track that stands out in a compilation otherwise laden with a frustrating feeling of incompleteness. Both its length (12 minutes) and its contents help this experiment for a German radio station outshine the rest. Mixed by Opal, the song is an extended mantra over which ghostly vocals by the Anticon collective members Doseone and Jordan Dalrymple loom, and as such, showcases The Notwist’s ability to display its science of repetition in order to lull the listener into an ecstatic trance, encouraging him or her to finally let go of his or her domestic environment just when a layer of static eventually takes over the track’s main melodic loop.
So, to put it in a nutshell, the only real interest of those seventeen tracks—should we say interludes?—is to allow a glimpse into the creative process of one of the most important band of its time. This is where The Messier Objects, dim stars among The Notwist’s otherwise rich constellations of songs, could have been stored away for a future Deluxe Edition. Besides, when it comes to the genius displayed in Das Spiel Ist Aus, it surely deserved the release of an EP on its own right, one which would have needed a very few additions only to be played again and again. Such a record would have been welcomed with far more pleasure than this compilation at risk of being quickly put away into a dark and forgotten archive room.